کاوش موضوع صنیع الملک
صفحه اصلی
صنیع الملک
میرزا ابوالحسن خان غفاری کاشانی (حدود ۱۲۲۹ ه.ق / ۱۸۱۳ میلادی – ۱۲۸۳ ه.ق / ۱۸۶۶ میلادی) ملقب به صَنیعُالمُلک، نقاش ایرانی بود. او را ابوالحسن ثانی نیز میگویند. وی فرزند میرزا محمد غفاری و از خانواده قاضی عبدالمطلب غفاری کاشانی و عموی محمد غفاری معروف به کمالالملک است. صنیعالملک بنیانگذار نخستین مدرسهٔ نقاشی در ایران است.
او شاگرد مهرعلی بود. در حدود ۱۲۶۲ یا ۱۲۶۳ ه.ق، برای آشنایی با نقاشی اروپا به ایتالیا فرستادهشد. او نخستین هنرمند ایرانیِ آموزشدیده در اروپاست. پس از بازگشت به ایران، بهعنوان «نقاشباشی» گماشتهشد. ۱۲۷۷ ه.ق، از سوی ناصرالدینشاه، مدیر چاپ و سردبیر رسمی روزنامهٔ دولت شد. ۱۲۷۸ ه.ق، ناصرالدینشاه او را «صنیعالملک» لقب داد و ساختمانی برای تأسیس مدرسهٔ نقاشی به او دادهشد. او نخستین هنرستان نقاشی ایران با روش نوین را تأسیس کرد. باآنکه دورهٔ فعالیت این هنرستان کوتاه بود، نقشی اثرگذار در جنبشی تازه در نقاشی ایران داشت. صنیعالملک، ۱۲۸۳ ه.ق به نیابت وزارت علوم رسید و مأمور انتشار سه روزنامهٔ دیگر شد. اما نبودن نامی از او در روزنامهها و نوشتههای آن روزگار پس از آن و افت کیفیت یکبارهٔ روزنامه، نشان میدهد که او اوایل ۱۲۸۳ ه.ق، در اثر سکته، درگذشتهاست. او را، بنا به وصیتش، در یکی از هشتیهای مقبرهٔ میرزا ابوالقاسم امام جمعهٔ تهران بهخاک سپردند.
آثار ابوالحسن تا پیشاز سفر اروپا، تأثیر استادان ایرانی و سبک نگارگران اصفهان را بر او نشان میدهد. گرچه او، اثرپذیرفته از سفر اروپا، درک بسیار از مبانی علمی طبیعتنگاری داشت، همیشه به پایداری روح سنت ایرانی در نقاشی اهتمام میورزید. بهکارنبردن دقیق پرسپکتیو، نشاندهندهٔ توجه او به سنتهای نقاشی ایرانی است. او افزونبر پرداختن به ویژگیهای ظاهری در نقاشی چهره ، مهارت فراوانی نیز در نمایش حالت و شخصیت اشخاص داشت. باآنکه او بیشتر بنا به جایگاهش، چهرهنگار درباری بود، به موضوعات اجتماعی نیز توجه داشت. بیشتر آثار او دربردارندهٔ گونهای هزل و طنز هستند که در نگارگری ایران کمیاب است. انتخاب موضوع، طراحی، رنگآمیزی و ترکیببندی آثار او نشان میدهد که گرچه از هنر غربی آگاه و بهرهمند بود، در برابر آن خودباخته نبود و شخصیت هنری خویش را حفظ کرد؛ و برای همین، جایگاهی ویژه در هنر سدههای اخیر ایران دارد. او از هنر درباری، گریزان بود. در دورهای کوتاه پس از درگذشتش، اثرگذاریاش بر جامعه از میان رفت. حتی روشن نیست مدرسهٔ هنریاش باقی ماند یا نه. جز شمارِ اندکی از شاگردانش، دربارهٔ کارآموزانش در مجمعالصنایع، یا کسانی که در روزنامه یا مدرسه هنریاش آموزش دیدند، اطلاعات اندکی هست. چهبسا نزدیکترین کس به او در سبک، سلیقه و بینیازی از پشتیبانی دربار، برادرزادهاش محمد غفاری، ملقب به کمالالملک بودهباشد.... بیشتر در ویکی پدیا